Donderdag 14 juni j.l. was het zover: het terugkerende Bright-event vond plaats, met dit keer als thema “Haute Culture”; hoe creëer je een duurzame organisatie die voor mensen als een maatpak gegoten zit? Een dag waar Bright & Company met trots en plezier op terugkijkt!
Na ontvangst in DeFabrique werd het event geopend door Ruurd Baane. Hij nam iedereen mee in de link tussen Haute Culture en het werk waar HR en Bright & Company voor aan de lat staan. Haute culture zien wij niet als uitsluitend duur of exclusief, maar juist verfijnd: voor iedereen bereikbaar door slim te organiseren met in achtneming van de menselijke maat. Wij noemen dit “people centricity”: het vergroten van organisatie succes door op een duurzame manier de mens centraal te stellen. We kunnen talent verspillen… of juist laten floreren, het onbenutte potentieel vergroten. We kunnen mensen uitknijpen en aan de kant zetten of juist kwaliteiten hergebruiken en mensen een nieuw werkend leven geven. We kunnen beweren dat “mensen ertoe doen”, of er daadwerkelijk naar handelen. Technologie biedt ons nu de mogelijkheden om van ‘one HR’ naar ‘HR for one’ op te schuiven en zo onze organisaties menselijker te maken.
Vervolgens hield Koert van Mensvoort (onder andere ondernemer, kunstenaar, technoloog, filosoof) ons voor dat net als vissen die niet beseffen dat ze nat zijn, mensen zich niet beseffen dat hun leven volledig geïntegreerd is met technologie. Het heeft niet alleen onze omgeving veranderd, maar ook onszelf en dit heeft ons veel gebracht. In zijn visie zullen de komende veranderingen ons in staat stellen om nog menselijker te worden. Waar ooit kleding en het alfabet als revolutionaire technologieën zijn begonnen, dienen zich nu innovaties als kweekvlees en het gebruik van buikvet bij het opladen van je devices aan. Met een beetje fantasie kan je reeds bestaande technologieën vertalen naar nieuwe toepassingen die ons menselijker maken. Zo heeft hij zelf naast een nanosupermarkt, een internetbedrijf voor zelf te ontwerpen schoenen van genetisch gemanipuleerd roggenleer en humane robots zoals een masseuse met zes armen ontwikkeld.
Lees hier de "Brief aan de Mensheid" van Koert van Mensvoort.
Na het verhaal van Koert van Mensvoort konden de aanwezigen kiezen om aan twee maatwerksessies deel te nemen.
Maatwerksessie: What got you here won’t get you there (door Ruurd Baane en Alma Vermeulen)
Een doorkijkje in de HR-functie van de toekomst. Hoe organiseer je menselijke waardecreatie en gebruik je technologie om dienstverlening efficiënter en persoonlijker te maken?
Klik hier voor het artikel "Pak het podium"
Maatwerksessie: Mensgerichte analytics (door Rob van Dijk en Tony Brugman)
In deze sessie is ingegaan op de vraag hoe je als organisatie analytics kunt inzetten om de doelstellingen van de organisatie te verbinden aan de behoeften van de medewerker. Een deel van de oplossing zit in het toepassen van People Centric HR en People Centric Analytics, waar maatwerk voor de medewerker en datagedreven inzichten vanuit de organisatie elkaar raken.
Klik hier voor de presentatie van deze maatwerksessie
Klik hier voor het rapport "Measuring HR impact: Results of the HR reporting & analytics study"
Maatwerksessie: Changing with purpose (door Richard Jongenotter en Fréderique Speckman)
Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Het opvoeren van druk op veranderen leidt tot weerstand, cynisme en stress. Mensen zijn vaak ook niet zomaar te verleiden tot het rationeel, verstandelijk, technisch gezien juiste. Mensen hebben het nodig om gezien te worden. Ze hebben behoefte om als mens achter de functie te worden gezien en te worden aangesproken
Klik hier voor het artikel "Stel dat het wel lukt?"
Maatwerksessie: De tikkende personele tijdbom
(door Derk Koole en Arnoud Landlust)
In veel organisaties en breder op de arbeidsmarkt tikt een personele tijdbom. Grote groepen medewerkers kunnen de snelheid waarmee de techniek verandert niet bijhouden. Dit leek in eerste instanties een probleem voor medewerkers die buiten de boot vallen, maar wordt steeds vaker ook een probleem voor werkgevers die hun klanten niet meer kunnen bedienen door gebrek aan gekwalificeerd personeel. Als we de bom niet ontmantelen hebben we straks medewerkers zonder werk en werk zonder werknemers!
Deze maatwerksessie gaat in op wat volgens ons de essentie van people management is: er voor zorgen dat je de medewerkers en daarmee de organisatie wendbaar en in conditie houdt zodat organisaties én medewerkers wendbaarder worden en in business blijven.
Klik hier voor het artikel "Activeren om te anticiperen"
Klik hier voor de presentatie van de maatwerksessie
Peter Leferink van de M-ODE Foundation en Jessica van Halteren (jong talent op het gebied van duurzame mode en ondernemen) brachten tijdens het programma nog hun visie op “duurzame haute culture”. Peter hield ons voor dat de mode industrie na de olie-industrie, de tweede vervuilende industrie is. Dat je kan kiezen om steeds opnieuw voor de fast fashion te gaan, maar dat je mode ook duurzaam kan zijn. Jessica kleurde dit in met een inspirerend en verfrissend verhaal over haar creatieve reis met een koffer vol oude kleding.
De dag werd op een humoristische en pakkende manier muzikaal samengevat en afgesloten door Bart Kiers.